Dine rettigheder, ved køb af vare

Som udgangspunkt er returnering eller ombytning af en vare en service, butikken yder. Du skal derfor følge deres regler for ombytning. Er der derimod en fejl ved den købte vare, kan du gøre brug af din reklamationsret, som gælder i to år fra købsdagen.

Ret til at klage over fejl

Reklamationsretten er en ufravigelig ret til at klage over fejl eller mangler, der var til stede på købsdagen for varen, men først viser sig senere hen. For at gøre brug af reklamationsretten, må varen ikke være gået i stykket på grund af din brug.
Når du indleverer en vare til reklamation, er det som udgangspunkt op til dig, om du ønsker at få varen ombyttet eller repareret. Forhandleren kan dog modsætte sig dit valg, hvis ombytning eksempelvis ikke er muligt. Er der tale om en væsentlig fejl eller mangel, kan du få dine penge tilbage. Dette vurderes dog fra situation til situation.
Hvis du opdager en fejl og ikke gør noget ved det, kan du miste din ret til reklamation. Det er derfor en god idé at kontakte forhandleren hurtigst muligt, hvis du opdager en fejl eller mangel ved din vare.

Hvad er garanti?

Reklamation og garanti bliver ofte blandet sammen, men er to forskellige ting. Hvor reklamationsretten er sikret via købeloven, så er garanti en ekstra service, som forhandleren kan give udover reklamationsretten på to år. I nogle tilfælde kan der dog være krav, som skal overholdes, før garantien er gældende.

Har du spørgsmål om returnering af en vare, er du velkommen til at komme forbi retshjælpen.

Af Sara Mathisen
Rådgiver ved Retshjælpen Vollsmose